3. november 2025

Prosjekteierne bak Hverdagsrobusthet går sammen med Erkeengler og Åsen skole om nytt pilotprosjekt for psykisk helse

Stiftelsen Erkeengler mottok tidligere i høst en spennende forespørsel fra prosjekteierne bak Hverdagsrobusthet – et lavterskeltiltak for å styrke barn og unges psykiske helse. Prosjektet ligger tett opp til stiftelsens visjon og er helt i tråd med det forebyggende arbeidet for å hindre at barn og unge havner i utenforskap.

Prosjekteierne bak Hverdagsrobusthet går sammen med Erkeengler og Åsen skole om nytt pilotprosjekt for psykisk helse - Fremhevet bilde

Bakgrunnen for henvendelsen var et ønske om å finne en solid og verdibasert samarbeidspartner med samme mål – å styrke barn og unges psykiske helse på en lavterskel og praktisk måte.

Åsen barneskole i Lørenskog ble raskt valgt som samarbeidspartner, både fordi skolen allerede jobber aktivt med elevenes trivsel og mestring, og fordi de er en langvarig og verdifull samarbeidspartner for Stiftelsen Erkeengler.

Prosjektet Hverdagsrobusthet bygger på planleggeren Mental styrke, utviklet av mentaltrener og forfatter Rikke Gudim, som trener opp konkrete mentale ferdigheter som fokus, selvledelse og stressregulering.

Gjennom planleggeren får elevene verktøy til å forstå og håndtere tanker, følelser og hverdagsstress på en trygg, enkel og oversiktlig måte – samtidig som lærere og foreldre får et felles språk for å støtte dem, både hjemme og på skolen.

Målgruppen for prosjektet er barn og ungdom på 6.–9. trinn, men verktøyet er like relevant for lærere og foresatte som ønsker å støtte gode samtaler om mestring og psykisk helse.

– Vi ser et stort behov for lavterskelverktøy som hjelper barn og unge å forstå seg selv, trene på fokus og bygge indre styrke. Gjennom Hverdagsrobusthet ønsker vi å gjøre mental helse mer konkret og tilgjengelig – både for elever, lærere og foreldre, sier Christin Sørvig og Rikke Gudim, prosjekteiere.

Pilotprosjektet inkluderer i første omgang 7. trinn ved Åsen skole, med grundig innføring og tett oppfølging av både elever, lærere og foreldre.

Alle involverte parter mottar hver sin individuelle planlegger, som brukes både i fellesskap og individuelt gjennom en seksmånedersperiode. Prosjektet krever minimal ekstra innsats fra skolen, samtidig som prosjekteierne tilbyr kontinuerlig støtte underveis.

Første møte mellom alle aktører ble nylig avholdt, med deltakelse fra rektor Ingvill Ringholm, undervisningsinspektør, miljøveileder, helsesykepleier, prosjekteierne og representanter fra Stiftelsen Erkeengler.

Rektor takker for at Åsen skole får muligheten til å delta i piloten:

– Vi ser frem til å teste dette verktøyet sammen med elevene og setter pris på at skolen får være en del av dette viktige arbeidet for psykisk helse og mestring, sier Ringholm.

Evaluering og erfaringsdeling vil gjennomføres våren 2026, med mål om å videreutvikle verktøyet og legge grunnlaget for utrulling til flere skoler.

Relaterte artikler